Koningin Juliana Fietsenbos

Het Koningin Juliana fietsenbos biedt een alternatief voor het Koningin Julianaplein en de stad. Er wordt niet geïnvesteerd in stenen maar in groen. Daarnaast krijgt het gebied een van zijn belangrijkste functies terug: de fietsenstalling op maaiveld.

Een plein op het noorden met aan 3 kanten typische en weinig vrolijke jaren 70 bebouwing, voorheen een kaal transitiegebied met een zee aan fietsen, waar voetgangers, fietsers en auto’s elkaar kruisten van en naar het station. Het is nooit een geschikte verblijfsplek of prettige entree geweest. De hoofdentree en de taxistandplaats zijn inmiddels verplaatst naar de nieuwe hoofdentree aan de Rijnstraat en het Koningin Julianaplein is auto vrij gemaakt. Met de verbouwing van het centraal station krijgt het binnenplein in het station een meer prominente functie met allerlei commerciele voorzieningen. Voor het Koningin Julianaplein bleken de ambities te hoog en wat momenteel rest is een enorme kale vlakte.

Het koningin Juliana fietsenbos biedt een alternatief voor deze tussentijdse leegte. Er worden jonge bomen geplant. De verbinding richting de Koekamp wordt hiermee versterkt en het plein verandert van een stenen vlakte in een mooi natuurlijk bos; een groene buffer voor de binnenstad en het Bezuidenhout. De ondergrond bestaat uit een lichte kleur steentjes (split) voor een frisse uitstraling. Het hele plein dient daardoor als eenvoudige regenwaterafvoer. Het regenwater is weer voeding voor de bomen. Fietsenrekken rondom de jonge bomen geven bescherming en geeft het gebied een van zijn belangrijkste functies terug: de fietsenstalling op maaiveld.

Om een antwoord te formuleren op de enorme schaal van het plein, haar omliggende steeds hoger wordende bebouwing en de jonge boompjes van het fietsenbos worden 2 opgeschaalde mussen en een vogelhuis op het veld gesitueerd. Het vogelhuis wordt voorzien van kleine gaatjes die als vogelhuisjes dienst kunnen doen. Echte vogeltjes zullen het plein gaan bewonen in hun nieuwe ‘vogelflat’. Daarnaast worden in het vogelhuis en de mussen voorzieningen aangebracht, waaronder lampen die ’s avonds het plein kunnen verlichten.

Concept gemaakt i.s.m. Alt Projecten, voor de ideeën prijsvraag uitgeschreven door krant Den Haag Centraal en Kridelahe. De wedstrijd was uitgeschreven om inspiratie op te doen voor de invulling van het plein, nu het M-gebouw van Rem Koolhaas niet doorgaat. Doel was om met behulp van bewoners en professionals een rijke stationsomgeving te creëren.

Zie ook de publicatie op Architectenweb

Alt_FietsPark prijsvraag_U-stal_presentatie_beeld 3

Alt_FietsPark prijsvraag_U-stal_presentatie_beeld 2

FietsPark is een doeltreffende manier van fietsstallen rondom een boom of ander straatmeubilair

Waarom parkeert men momenteel massaal de fiets op stationspleinen of in winkelgebieden ondanks de verbodsborden? Of je nu een snelle boodschap komt doen of de trein naar werk moet halen, er is meestal haast bij en je wilt zo min mogelijk gedoe. Geen eindeloze hellingbanen, kelders en fietsenflats. Maar gewoon aankomen, fiets stallen en weer door.

FietsPark is gemakkelijk, aantrekkelijk en veilig stallen van fietsen: gewoon op straat bij de boom, of de lantaarnpaal. Niet tegen, maar gewoon rondom. Zo kunnen er meer fietsen worden gestald, waar vroeger maar enkele fietsen pasten.

Daarbij biedt FietsPark ruimte voor de toekomst. Door de fietsen in een cirkel te stallen ontstaat meer ruimte aan de buitenrand van de fietsenring. Een “normale” fiets stal je met het voorwiel aan de boom. Een fiets met krat of een bakfiets zet je met het achterwiel in het rek. De extra ruimte in de buitenring zorgt ervoor dat dit soepel gaat, waardoor alle soorten fietsen makkelijk toegankelijk blijven.